Slimmer Software Bouwen

Blogs 

Blog / Digitale Transformatie

Digitalisering en Digitale Transformatie Trends

Wat is nu eigenlijk digitalisering en digitale transformatie? Er is sprake van digitalisering als een fysiek proces wordt vervangen door een digitaal proces. Digitale transformatie is als een bedrijf haar bedrijfsvoering transformeert naar een digitaal business model. Het doel is om processen gemakkelijker en efficiënter te maken en daarbij de persoonlijke touch niet uit het oog te verliezen.

IETS KLEINS
Het kan iets kleins zijn en ook iets groots. Klein; dat er bijvoorbeeld na het opslaan van een order in het ERP systeem automatisch een orderbevestiging wordt gegenereerd en de geregistreerde data uit deze order in een duidelijk leesbare lay-out wordt gegoten en automatisch wordt gemaild naar de contactpersoon van de order. Er wordt gelijktijdig een kopie opgeslagen in het document management systeem, zodat deze automatisch zichtbaar is bij de opgeslagen order in het ERP of CRM systeem.

VERVOLG

Dit proces is een voorbeeld van digitalisering. Het oude proces was handmatig. Een Word template invullen, de lay-out handmatig corrigeren en aanpassen om vervolgens de orderbevestiging te printen en handmatig te archiveren. En i.p.v. de orderbevestiging per post versturen het bestand handmatig omzetten naar PDF en als bijlage toevoegen aan een e-mailbericht. 

IETS GROOTS

Voor een bedrijf betekent digitale transformatie veel meer. Het betekent een nieuwe visie en strategie in de wijze waarop het bedrijf strategisch en operationeel haar diensten softwarematig (digitaal) aan klanten aanbiedt, uitvoert en opvolgt. Elke interactie en elk proces wordt digitaal hervormd met als doel een sprong voorwaarts te maken op het gebied van operationele efficiëntie, onderscheidend vermogen, klant intimiteit en service.

Digitale transformatie heeft zowel een strategisch, tactisch als operationeel doel. Ik help bedrijven als ruim 35 jaar met digitalisering en digitale transformatie. Mijn visie, diensten- en portfolio scherp ik hiervoor continu aan. Digitale transformatie gaat over meer dan alleen het digitaliseren van bedrijfsprocessen, het gaat ook over de organisatie als geheel, aanpassingen in het bedrijfsmodel, functies, werkprocessen, de customer journey en interactiemomenten. Dit zowel voor de fysieke als voor de (nieuwe) digitale kanalen. En last but not least het strategisch kiezen van de juiste cloud software platformen.

Bij de keuze van cloud software platformen, zijn naast de jaarlijkse running kosten, de mogelijkheden, veiligheid, schaalbaarheid, interoperabiliteit, governance en de wijze waarop de vendor een flexibele exit strategie ondersteund belangrijke aspecten. Zo ontstaat een toekomstgericht fundament waarop de organisatie de komende jaren de digitale transformatie blijvend kan ondersteunen.

VERSNELLING

Tijdens Covid-19 is pijnlijk duidelijk geworden hoe belangrijk digitalisering en digitale transformatie is. Bedrijven die nog geen stappen hadden gezet in de digitale transformatie en hun winkels moesten sluiten hadden een acuut probleem. Cijfers van statistiekbedrijven laten een flinke groei zien. Digitaal getransformeerde bedrijven hadden in 2018 nog een bruto binnenlands product (BBP) van 13.5 trillion USD. In 2023 verviervoudigd het BBP van 13.5 naar 53.3 trillion.* 

Covid-19 heeft er voor gezorgd dat 97% van de bedrijven, die nog stappen moesten maken in digitalisering de digitale transformatie versneld zijn gaan omarmen. 50% van de bedrijven geeft aan hiermee te laat te zijn en dat eigenlijk al veel eerder had moeten doen. 

80% van de bedrijven geeft aan dat men door Covid-19 het business model opnieuw heeft vastgesteld. Van een offerte app, het bestellen in een webshop of portaal, tot aan het volgen van de levering tot aan de afleverlocatie. Doordat winkels vanwege Covid-19 de deuren moesten sluiten nam het marktaandeel aankopen via e-commerce wereldwijd toe met 4%. In 2019 was dit nog 14% en in 2020 18%. Digitale transformatie is het continu blijven aanpassen en veranderen van het bedrijfsproces met als doel de klant gemak te bieden en te voorzien in zijn behoeften en verwachtingen.

Digitalisering, modernisering en digitale transformatie is nooit af, zet telkens een nieuwe stip op de horizon en zorg dat je continu blijft verbeteren, versimpelen en versnellen. Zo blijf je de concurrentie voor ook als een nieuwe trend zich aandient. 


DATA
Data is de brandstof om de logistieke motor te laten draaien. De data moet van hoge kwaliteit zijn, vervuiling van de data zorgt voor verstoring. 90% van alle data wereldwijd is de afgelopen twee jaar verzameld. Consumenten zijn massaal online actief maar vergeet de fysieke winkel en de geïnstalleerde producten zoals koelkasten, ovens, lampen, auto’s die verbonden worden met het internet bij de mensen thuis niet. Er zijn ruim 8 miljard mensen op aarde, medio 2025 zijn er 75 miljard IoT apparaten in gebruik die data genereren. Van de gekochte huishoudelijke apparaten die thuis staan geïnstalleerd tot aan de beacons, elektronische schapkaarten en lichtarmaturen met sensoren in de winkels. Laat data voor je werken.

CRYPTO
Een echte doorbraak komt pas als de crypto goudkoorts voorbij is, de crypto koersen minder grillig heen en weer bewegen en stabieler gedrag vertonen. Wanneer gaat retail crypto als betaalmiddel toevoegen? De tijd zal het leren.

PERSONALISATIE
Retail zet sterk in op personalisatie. Denk hierbij aan personalisatie als de klant de fysieke winkel bezoekt en online. Een personalisatie platform kan op het juiste moment relevante context geven tijdens het “moment of value”. Met inzet van een personalisatie platform en AI en machine learning wordt micro personalisatie mogelijk.  

REAL-TIME
Boven op personalisatie komt real-time (tweeweg)communicatie en verwachtingenmanagement. Nu er meer touchpoints (fysiek en online) actief zijn, wordt een 360 graden view en het direct kunnen ingrijpen nog belangrijker. Van één- naar tweerichtingscommunicatie. De klant verwacht direct contact; “Ik heb een vraag, ik wil het nu, ik wil beslissen, kan iemand mij helpen?”. 

AI
AI zal ons gaan ondersteunen bij bepaalde intensieve interpretatie- en overtikwerkzaamheden. Daardoor worden we productiever. Zo hebben wij onlangs met AI een lab-opstelling gemaakt waarbij uiteenlopende PDF transportorders automatisch door AI worden uitgelezen. Van PDF transportdocument naar een gestructureerd datamodel. De resultaten zijn verbluffend. Voor AI werd het uitlezen van data uit PDF documenten gedaan middels OCR technieken. Met AI gebruiken wij Large Language Modellen (LLM) en kijken we naar woorden. Het resultaat was een 100% juiste interpretatie van de gegevens.
De data hebben we vervolgens middels REST/API ingelezen als te verwerken order in het order management systeem.

LOW-CODE
Steeds meer logistieke dienstverleners en retailers zetten low code applicatie platformen in om invulling te geven aan de digitalisering, modernisering en de digitale transformatie. Het tijdperk van high code effort oplossingen is voorbij. De ontwikkelingen zijn hiermee niet bij te houden. Welkom in het tijdperk van microservices en headless (scheiding presentatie laag, front-end, back-end en api’s). Services die afdeling, systeem en supply chain overstijgend functioneren. Als slimme loistieke dienstverlener en als retailer ben je hierdoor in staat de kwaliteit van via elk touchpoint qua Inhoud, ontvangst en beantwoording te volgen en te garanderen. Er komen tal van nieuwe touchpoints bij om te bestellen. Ook daar waar je ze niet verwacht.

Als aanjager in de logistiek, wholesale en retail heb ik enkele innovatieve op low code gebaseerde oplossingen voor klanten helpen realiseren. Van idee tot aan productie waardige applicaties. Van slimme transport orderverwerking tot aan omnichannel supply chain order management. Hiermee kunnen logistiek dienstverleners en retailers alle orders via alle ondersteunende touchpoints en kanalen centraal en gecoördineerd 100% digitaal verwerken van en naar het ERP, TMS en WMS systeem. Voor micro personalisatie en direct contact met klanten is er een mobiele app. Klanten kunnen hiermee met hun eigen smartphone zowel in de winkel als thuis of onderweg producten bestellen en betalen “omnichannel tap & pay”. Dure kassa’s en handscanners worden hiermee overbodig. Ook het probleem dat de prijs van een artikel op een papieren schapkaart verouderd is of afwijkt van de prijs op de kassabon is dankzij een koppeling van de prijs in de omnichannel retail app met de prijs op de elektronische shelf labels voorgoed voorbij. Door slimme tracking en tracing en data science technieken kan zo eenvoudig als dat het weer wordt voorspeld de Estimated Time of Arrival (ETA) en Actual Time of Arrival (ATA) nauwkeuriger dan ooit online en realtime worden aangegeven.  

Voor meer informatie:
John Peters
Telefoon: 06 51 32 94 57
E-mail: j.peters@nokavision.com

This website was created with Mobirise website template